امروزه فناوری اطلاعات محور توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای مختلف قرار گرفته می باشد . تجارت الکترونیکی و کسب وکار الکترونیکی در دهه های اخیر شیوه های سنتی تجارت و کسب و کار را متحول ساخته می باشد. درمحیط الکترونیکی فاصله های جغرافیایی و محدودیت های زمانی و مکانی اهمیت خود را از دست داده و کسب و کار و مبادلات تجاری بر پایه ی اطلاعات الکترونیکی انجام می گردد، جهت نایل شدن به این هدف، سازمان ها وجوامع نیازمند مطالعه اندازه آمادگی وضعیت موجود جهت ورود به عرصه تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی می باشند. در همین راستا ارزیابی آمادگی الکترونیکی در هر  سازمان برای بهره گیری مؤثر از این فناوری مقدمه ای برای برنامه ریزی استراتژیک به مقصود نیل به اهداف آن سازمان می باشد. این ارزیابی در سازمانها به عنوان یکی از تکنیک ها و روش های اجرایی جدید مدیریتی، کلیدی ترین مفهوم در توسعه دانش محور می باشد. سازمان ها می توانند با بهره گیری از مدل های ارزیابی آمادگی الکترونیکی وضعیت موجود خود را در ابعاد مختلف با یک روش منسجم و جامع ارزیابی کنند و سپس با در نظر داشتن  نتایج ارزیابی برنامه ریزی کنند .

در این فصل ادبیات موضوعی و پیشینه پژوهش اظهار می گردد.

 

 

 

 

 

 

2-2 ) تجارت الکترونیک(EC)[1]

تعامل  بین فن آوری و فرایند کسب و کار، کلید فهم اثراتی می باشد که تجارت الکترونیک بر معاملات اقتصادی  و در نهایت بر کل اقتصاد می تواند داشته باشد. آن چیز که تجارت الکترونیک را از تجارت به روش سنتی متمایز
می کند، اساساً روش یا مسیری می باشد که از طریق آن، اطلاعات بین خریداران و فروشندگان مبادله و پردازش  می گردد. در تجارت الکترونیک ، اطلاعات به جای اینکه از طریق تماس مستقیم اشخاص منتقل گردد، از طریق  یک شبکه دیجیتالی یا سایر کانال های الکترونیکی مبادله می گردد. تجارت الکترونیک ممکن می باشد یک کانال فروش، بازاریابی یا توزیع اضافی در کنار کانال های  سنتی تجارت ایجاد نماید و یا کالاها، خدمات و  بازارهای جدیدی ایجاد کند.  (ابراهیمی و همکاران ، 1389)

2-3 ) تعاریف تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک هم به علت نوپا بودن و هم به علت کاربردها و زمینه های بسیار متنوع فعالیت، نزد مراجع گوناگون تعاریف مختلفی داردکه به تعدادی از آنها تصریح می گردد:

  • تجارت الکترونیک به معنای مبادله محصول و خدمات پیش روی پول و با بهره گیری از تواناییهای اینترنت می باشد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

  • تجارت الکترونیک اصطلاح معادلی برای خرید و فروش محصولات، خدمات و اطلاعات به وسیله زیر ساختارهای شبکه ای می باشد. (بقائی راوری، مقدسی، 1385)
  • کمیسیون اروپایی در سال 1997 تجارت الکترونیکی را به این شکل تعریف نموده می باشد : تجارت الکترونیکی بر پردازش و انتقال الکترونیکی داده ها، شامل متن، صدا و تصویر مبتنی می باشد . تجارت الکترونیکی فعالیتهای گوناگونی از قبیل مبادله الکترونیکی کالاها و خدمات، تحویل فوری مطالب دیجیتالی و انتقال الکترونیکی آنها را در بر می گیرد و از دیدگاه فناوری اطلاعات تجارت الکترونیکی عبارتست از آن دسته از کاربردهای فناوری اطلاعات که به صورت سیستمی برای پشتیبانی و پیشرفت دادن جریان کاری و مبادلات تجاری ایجاد شده می باشد. (S Sushil  ,  2006 )
  • تجارت الکترونیکی عبارت می باشد از خرید و فروش کالاها و خدمات از طریق شبکه های رایانه ای و اینترنت به نحوی که سفارش کالا و خدمات از طریق اینترنت یا شبکه های رایانه ای بوده و پرداخت وجوه و تحویل نهایی کالا و خدمات می تواند بصورت آن لاین ( ( On-Lin یا آف لاین (Off-Line) یا  صورت گیرد . البته امروزه تجارت الکترونیکی را فراتر از انجام مبادلا ت تجاری در قالب الکترونیکی دانسته و لذا آنرا بصورت کلی تر تعریف می کنند.
  • براین اساس، تجارت الکترونیکی عبارت می باشد از خرید، فروش و مبادله کالاها و خدمات و اطلاعات از طریق ، شبکه های کامپیوتری مانند اینترنت . طبق این تعریف   تجارت الکترونیک علاوه بر مبادله کالاها و خدمات به مبادله اطلاعات نیز اطلاق می گردد، ضمن آنکه الزاما” نباید از طریق اینترنت صورت گیرد، بلکه می تواند از طریق شبکه های کامپیوتری محدودتر نیز انجام پذیرد.­(پاریاب، معمارنژاد، 1390)

 

تجارت الکترونیک انواع مختلفی دارد اما بیشتر از چهار نوع  آن تحت عناوین B2B، B2C، C2C، C2B، ­دانسته می گردد که در جدول   1و  در ادامه به آنها تصریح خواهیم نمود .   (ابراهیمی و همکاران ، 1389)

تجارت الکترونیک زمینه بالقوه ای را برای کمک به ایجاد روابط ساده، روان ، مولد[2] ، شفاف[3] و  موثر بین بخشهای تجاری و مصرف کنندگان ، مصرف کنندگان با بخشهای تجاری، مصرف کنندگان با  یکدیگر و بخشهای تجاری با یکدیگر  فراهم می کند. این موضوع تحت عنوان مدلهای ، وجوه، فرصتها  و یا کاربردهای تجارت الکترونیک طبقه بندی و مطالعه می گردد. جدول 1 مدلهای اصلی تجارت  الکترونیک را نشان می دهد. (بقائی راوری، مقدسی، 1385)

 

 

 

جدول (2-1) مدلهای تجارت الکترونیک (بقائی راوری، مقدسی، 1385)

مصرف کنندگان بنگاههای تجاری  
Business-to-Consumer (B2C) Business-to-Business (B2B) بنگاه های تجاری
Consumer-to-Consumer(C2C) Consumer-to-Business(C2B) مصرف کنندگان

2-3-1 ) خریدار و تامین کننده[4]

قسمت عمده ای از تجارت الکترونیک خرید هایی می باشد که  در واقع با قصد مصرف انجام نمی گیرد بلکه تولید کنندگان کالاهای واسطه ای را از تولید کنندگان دیگر  خریداری می کنند. این شرکت ها برای خرید بهتر نیاز به اطلاعات دقیقی در مورد جزئیات کالا، فعالیت های  پیشبردی، قیمت های دقیق، خدمات پس از فروش و دیگر  ویژگی های یک محصول دارند تا با مقایسه آنها بهترین  تصمیم را برای خرید محصولات بگیرند. به دلیل حجم زیاد خرید و تاثیر مستقیم آن در بهای تمام شده کالا بهره گیری از تجارت الکترونیک اثر عمده ای بر قدرت رقابتی شرکت ها می گذارد. اهمیت این روش هنگامی مشخص می گردد که بدانیم نزدیک به 75% حجم پولی تجارت  الکترونیک در این بخش انجام می شود. به گونه اختصار  با بهره گیری از B2B می توان علاوه بر کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت، سرعت تولید را افزایش داد. این نوع از  تجارت الکترونیک به طیف گسترده ای از مبادلات تصریح می کند که بین دو سازمان انجام می شود. B2B ، خرید و تدارکات ، مدیریت تامین کنندگان ، مدیریت موجودی ، مدیریت کانال های توزیع، فعالیت های فروش ، مدیریت  پرداخت و خدمات پشتیبانی را شامل می گردد . از این  نوع تجارت الکترونیک می توان به چمدکس[5]، فست پارتس[6] و فری مارکتس[7] تصریح نمود.  (ابراهیمی و همکاران ، 1389)

[1] . Electronic Commerce (E-Commerce(

1.Productive

2.Transparent

1.B2B : (Business-to-Business E-Commerce(

  1. 2. www.chemdex.com

3.www.fastparts.com

4.www.freemarkets.com

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید