• اهمیت موضوع:
  • شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

     

    توزیع به عنوان یکی از ارکان سه گانه نظام اقتصادی،به مجموعه ای از فعالیت ها اطلاق می گردد که منجر به انتقال کالا و خدمات از منابع تولید به سمت خریداران و مصرف کنندگان می گردد.این عملیات سهم مهمی در قیمت کالا و خدمات و در نتیجه تأثیر تعیین کننده ای در قیمت تمام شده دارند.هدف از ایجاد یک شبکه توزیع ،تنظیم شبکه توزیع براساس ضرورت ها و امکانات در راستای اهداف و مصالح کشور،کمک به اصلاح ساختار اقتصادی کشور،توزیع منطقی و عادلانه کالا(متناسب بودن حجم کالاها در مکان های جغرافیایی مختلف)،جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت ها،جهت دهی به الگوی مصرف،بکارگیری ظرفیت های تولیدی،عرضه سریع کالاها و خدمات ،حداقل کردن تأثیر واسطه های بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان  می باشد.

    در دنیای امروزی با در نظر داشتن محیط متلاطم موجود،تمام کسب و کارها در حال تحول و کسب و کارهای جدید در حال تولد می باشند.یکی از عوامل تحول و پیدایش کسب و کارها فناوری می باشد.فناوری ارتباطات و اطلاعات به عنوان یکی از فناوری های جدید ،سبب تغییرات شگرفی در دنیای کسب و کار شده می باشد که از آن جمله می توان به تحول و همسویی کسب و کارها به سمت تجارت الکترونیک تصریح نمود.

    تجارت الکترونیکی فرصت های مهمی برای شرکت ها ایجاد کرده که از طریق آن شرکت ها می توانند سهم بازار خود را گسترش دهند و در بازار بین المللی وارد شوند.این با کمترین هزینه و حداقل سرمایه گذاری قابل اجرا می باشد.در دنیای تجارت الکترونیکی که شرکت ها از این امکان برخوردارند که هم با تهیه کنندگان و هم با مشتریان بیشتر ارتباط مستقر کنند که از طرفی منجر به افزایش فروش و از سوی دیگر منجر به دسترسی به منابع بیشتر با قیمت های مناسب و هزینه کمتر و کم کردن تعداد واسطه هاست.

    تجارت الکترونیکی،فعالیت های گوناگونی از قبیل مبادله الکترونیکی کالاها و خدمات ،تحویل فوری مطالبات دیجیتال ،انتقال الکترونیکی وجوه ،مبادله الکترونیکی سهام ،بارنامه الکترونیکی ،طرح های تجاری ،بازاریابی مستقیم و خدمات پس از فروش را در بر میگیرد .در اینصورت روابط و مراودات میان افراد در جامعه به کمترین حد ممکن می رسد.نظام توزیع کالا مانند بخش های مهم در اقتصاد کشورهاست که از یک طرف کالاها را در اختیار مصرف کنندگان و از طرف دیگر اطلاعات و نقدینگی را به بخش های تولیدی ارائه می دهند.در اکثر کشورها گسترش بهره گیری از ابزارها و روشهای جدید نگهداری ،چیدمان ،حمل و نقل و توزیع کالا همراه با رعایت استانداردهای مربوطه با صرف کمترین هزینه و زمان در این فرآیند به عنوان شاخص های توسعه و پیشرفت نظام توزیع کالا در نظر گرفت.نظام توزیع کالا در کشورهای کمتر توسعه یافته و بخصوص در ایران به شکلی می باشد که نه تنها توزیع کالاها با کمترین هزینه و زمان صورت نمی گیرد،بلکه اکثر استانداردهای لازم از لحاظ سلامت و بهداشت در نگهداری،انتقال و توزیع کالاها رعایت نمی گردد.ضمن آنکه این نظام تمایل زیادی برای بهره گیری از ابزار و روش های جدید توزیع ندارد .در  این شرایط ،با در نظر داشتن عملکرد نظام توزیع کالاحتی با وجود فعالیت گسترده و تأکید جدی دولت برای رشد و توسعه بخش های تولیدی،این بخش ها در مقایسه با سایر کشورها با در نظر داشتن ناکارآمدی بخش توزیع کالا با معضلات متعددی در فروش تولیدات خود روبرو می باشند.با بهره گیری از شیوه های جدید تجارت الکترونیکی و با ایجاد بانک های اطلاعاتی و سایت های اینترنتی در کلیه امور از قبیل دریافت سفارش،اخبار مربوط به تحولات بازار،قوانین و مقررات گمرکی داخلی و تعرفه های گمرکی،آگاهی از هزینه های حمل و نقل ،بیمه و انبارداری و همچنین آگاهی از قدرت خرید طبقات مختلف مصرف کننده در استان های مختلف ،….از طریق ارتباطات اینترنتی می توان گام های جدیدی را در راستای ساماندهی نظام توزیع کشور برداشت.

     

     

     

     

    • فرضیه های پژوهش

     

    در این پژوهش  9 فرضیه به تبیین زیر در نظر گرفته شده می باشد :

    1. فقدان دانش فنی مانع بکارگیری تجارت الکترونیکی در نظام توزیع کالا می باشد.
    2. پیچیده بودن پیاده سازی مانع بکارگیری تجارت الکترونیکی درنظام توزیع کالا می باشد.
    3. فقدان منابع مالی مانع بکارگیری تجارت الکترونیکی در نظام توزیع کالا می باشد.
    4. فقدان زمان کافی مانع بکارگیری تجارت الکترونیکی در نظام توزیع کالا می باشد.
    5. سختی انتخاب سیستم استاندارد تجارت الکترونیکی از بین گزینه های انتخابی فراوان مانع بکارگیری تجارت الکترونیکی در نظام توزیع کالا می باشد.
    6. عدم تناسب تجارت الکترونیکی بامحصولات و خدمات سازمان مانع بکارگیری تجارت الکترونیکی در نظام توزیع کالا می باشد.

    برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید