تاکنون تعریف واحدی از تجارت الکترونیکی ارائه نشده می باشد و شاید به تعداد مولفان مقالات با موضوع تجارت الکترونیکی،تعریف از تجارت الکترونیکی وجود داشته باشد.چافی در سال 2002 تجارت الکترونیکی را خرید و فروش از طریق شبکه اینترنت تعریف می کند.OECDدر سال 2002نیز تجارت الکترونیکی را به این شکل تعریف می کند؛تجارت الکترونیکی مبادله الکترونیکی می باشد که خرید و فروش کالاها و خدمات بین شرکت ها ،افراد،دولت ها و سایر بخش های عمومی و  خصوصی را شامل می گردد.هیراستو در سال 2000 تجارت الکترونیکی را فناوری پردازش و مجموعه فعالیت هایی می داند که در زمان مبادلات تجاری به صورت خودکار در شبکه ها و از طریق فناوری اطلاعات انجام می شود. توربان و همکاران در سال 2006 تجارت الکترونیکی را، راه و روش جدید کسب و کار ،بصورت الکترونیکی و با بهره گیری از شبکه ها و اینترنت تعریف می کند و می گوید در این روش فرآیند خرید و فروش یا تبادل محصولات ،خدمات و اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری و مخابراتی مانند اینترنت انجام می شود.

تعاریف متعددی از تجارت الکترونیکی ،با در نظر داشتن دیدگاه های مختلف ارائه شده می باشد که در ذیل به بعضی از آنها تصریح می گردد؛

  • از دیدگاه ارتباطات: تجارت الکترونیکی ،تحویل اطلاعات ،محصولات ،خدمات یا پرداخت ها از طریق خطوط تلفن،شبکه های کامپیوتری یا هر ابزار الکترونیکی دیگر می باشد.
  • از دیدگاه تجاری: ابزاری می باشد که کسب و کارهای مختلف ،شرکاء و مشتریان آنها را قادر می سازد تا موضوعاتی زیرا کیفیت خدمات ، سرعت تحویل خدمات و … را ارتقاء و موضوعاتی همچون هزینه ها را کاهش دهند.
  • از دیدگاه فرآیند کسب و کار: تجارت الکترونیکی بکارگیری فنآوری برای خودکارسازی تبادلات کسب و کار و جریان کار می باشد.
  • از دیدگاه خدماتی: تجارت الکترونیکی ،ابزاری می باشد که از خواسته های دولت ها ،شرکت ها ،مصرف کنندگان و مدیریت در جهت کاهش هزینه های ارائه خدمات در راستای بهبود کیفیت محصولات و خدمات و افزایش سرعت تحویل خدمات پشتیبانی می کند.
  • از دیدگاه آموزشی: تجارت الکترونیکی شرایط لازم را برای آموزش الکترونیکی در مدارس ،دانشگاهها و دیگر سازمان ها مانند سازمان های کسب و کاری فراهم می کند.
  • از دیدگاه مشارکتی : تجارت الکترونیکی چارچوبی می باشد که شرایط لازم را برای شراکت افراد در داخل سازمان و حتی خارج از سازمان فراهم می کند.
  • از دیدگاه فناوری اطلاعات: به آن دسته از کاربردهای فناوری اطاعات که بصورت سیستمی برای پشتیبانی و پیشبرد جریان کاری و مبادلات تجاری ایجاد شده می باشد،می گویند.
  • از دیدگاه جامعه : تجارت الکترونیکی مکانی را برای افراد یک جامعه فراهم می نماید تا بتوانند در آن مکان آموزش ببینند، مشارکت کنند و با یکدیگر تعامل داشته باشند.

2-1-2)اجزای تجارت الکترونیکی

اگر تجارت الکترونیکی را به عنوان یک پدیده در نظر بگیریم بایستی اجزای آن را شناسایی نمود.میلر (miller,1996) اجزای تجارت الکترونیکی را سه قسمت می داند.

1.سازمان: مسئولیت طرفداری از فرآیندهای تجاری را برعهده دارد.کالا و خدمات تولید نموده و منابع مالی لازم را تدارک می بیند.

2.بانک : بانک ها از فرایند واریز و پرداخت طرفداری و سیستم های پرداخت الکترونیکی را تسهیل می کنند.

3.بازاریابی: بازاریابی اطلاعات مربوط به بازار و مشتریان را جمع آوری می کند,قراردادهای خرید و فروش را منعقد می کند.

کاریز نیز تجارت الکترونیکی را حاصل تعامل سه جزء می داند.این سه جزءعبارتند از:

1.فرآیندها: شامل فرآیندهای بازاریابی،فروش،پرداخت،تأمین سفارشات و پشتیبانی

2.نهادها: شامل دولت ها،واسطه ها،مصرف کنندگان و تأمین کنندگان

3.شبکه ها: شامل شبکه های داخلی شرکت،اینترنت وشبکه های بازرگانی.

2-1-3)تفاوت تجارت الکترونیکی با کسب و کار الکترونیکی

در ادبیات تجارت جدید علاوه بر واژه تجارت الکترونیکی واژه دیگری نیز به کرات مورد بهره گیری قرار می گیرد.این واژه کسب و کار الکترونیکی می باشد که نسبت به تجارت الکترونیکی مفهوم جدیدتری بوده و با آن تفاوت هایی دارد.برای شناخت این تفاوت ها بایستی تعاریف کسب و کار الکترونیکی را مورد توجه قرار داد.کاسیدی (Cassidy,2001) کسب وکار الکترونیکی را بهره گیری از فناوری اینترنت جهت بهبود همه فرآیندهای تجاری ، فعالیت های داخلی شرکت و فعالیت های مرتبط با ذینفعان شرکت تعریف می کند.راجرز و همکاران (Rodgers.et.al,2002) کسب و کار الکترونیکی را یکپارچگی بین افراد، فرآیندها و فناوری در جهت اداره شرکت معرفی می کند؛ با مطالعه تعاریف متعدد از واژه های تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی ، می توان تفاوت های بین دو مفهوم تجارت الکترونیکی را در قالب جدول (2-1)نشان داد.

 

 

 

 

 

شاخص تفاوت تجارت الکترونیکی کسب و کار الکترونیکی
ارتباط شرکت با مشتریان و کارمندان با تمامی بازیگران صنعت
شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

فرایند

خرید و فروش

تمامی فرایندهای تجاری اندازه دخالت انسانی

زیاد

کم پیچیدگی فنی

کم

زیاد سرعت فعالیت ها

کم

زیاد

جدول2-1.تفاوت های بین دو مفهوم تجارت الکترونیکی

 

2-1-4)تاریخچه تجارت الکترونیکی

کاربردهای تجارت الکترونیکی اولین بار در اوایل دهه هفتاد و به همراه ابداعاتی مانند [1]EFTشناخته گردید.البته در آغاز کاربردهای آن فقط محدود به شرکت های بزرگ،موسسات مالی و بعضی تاجرین قدرتمند بود.سپس فناوری  [2]EDIارائه گردید که برای انتقال الکترونیکی اسناد مورداستفاده قرار میگرفت.EDI نه تنها برای شرکت هایی مانند موسسات مالی،بلکه برای تولیدکنندگان ،فروشندگان ،خدمات و انواع دیگر معاملات نیز مفید واقع می گردید.

در اوایل دهه نود با بهره گیری از شبکه جهانی وب و بکارگیری اینترنت،اصطلاح تجارت الکترونیکی نیز،شکل گرفت. تجارت الکترونیکی به سرعت شروع به رشد نمود.وب سایت های فراوانی ساخته شدند.یک دلیل این رشد سریع ،ایجاد شبکه ها ،پروتکل ها و نرم افزارجدید تجارت الکترونیکی بود و دلیل دیگر آن افزایش رقابت و سایر فشارهای رقابتی بود.کاربردهای جدیدتر تجارت الکترونیکی از سیستم های رزرو آژانس های مسافرتی گرفته تا بازارهای بورس ارائه شدند.این کاربردها تحت عنوان کاربردهای درون سازمانی [3]ISO نام داشتند.از سال 1995، کاربران اینترنت با پیشرفت های چشمگیری مواجه شدند، از فروش مستقیم محصولات به صورت آنلاین  گرفته تا آموزش به صورت الکترونیکی ،امروزه تقریباً تمام سازمان های متوسط و بزرگ دنیا دارای وب سایت هستند و تقریباً بیشتر شرکت های آمریکایی دارای پورتال هایی هستند که کارمندان،شرکای تجاری و حتی عموم افراد می توانند از طریق آن ها به اطلاعات شرکت دسترسی پیدا کنند.بیشتر این سایت ها حاوی ده ها هزار صفحه و لینک هستند.

[1]Electronic fund transfer

[2]Electronic data interchange

[3]Interorganizational systems

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید