• شخصی­سازی
  • ویژگی سوم اینترنت، شخصی­سازی می­باشد. در حالی که تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات چاپی مصرف­کنندگان را با پیام­های تبلیغاتی عمومی بمباران می­کند، وب با فراهم کردن فرصت­ها و ابزار برای شخصی­سازی به بازاریابان اجازه می­دهد تا هدف­گیری دقیق­تری انجام دهند. شخصی­سازی به عنوان بخش مهمی از تجربه آنلاین مصرف­کنندگان می باشد (مریساوو، 2008؛ یون و کیم[1]، 2001؛ رولی، 2004). صرف نظر از ایجاد تنوع بیشتر در تجربیات مصرف­کنندگان، شخصی­سازی به برندها اجازه می­دهد با مشتریانشان به صورت یک به یک ارتباط مستقر کنند. پس از اینکه بازاریابان ارتباطات بازاریابی شخصی­سازی شده را بر مبنای رفتار و ترجیحات مشتری ایجاد کردند، مشتری­ها به صورت فعالانه می­توانند آن چیز که را که دوست دارند انتخاب کنند. بزرگترین قدرت شخصی این می باشد که با مطالعه نیازهای مشتریان به شرکت­ها اجازه می­دهد تا پیشنهادهایی را مناسب با نیاز مشتریان ارائه کنند (رولی، 2004).

    چهارمین ویژگی، ظرفیت اطلاعاتی می باشد. اینترنت امکان تولید، ارسال و ذخیره اطلاعات را در ورای محدودیت­های مکانی و زمانی فراهم کرده می باشد. اینترنت به بازاریابان این امکان را داده تا اطلاعات نامحدودی را برای مشتریان به شکلی که برای پردازش و درک آسان آن باشد فراهم کنند (شس وشرما[2]، 2005). ذخیره ارزان اطلاعات، تحویل اطلاعات طبق درخواست و دسترسی فوری به اطلاعات از ویژگی­های دیگر اینترنت می باشد که سبب محبوبیت آن در نزد بازاریابان و کاربران می گردد (یون و کیم، 2001).

    شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

    پنجمین ویژگی، تجارت الکترونیک می باشد. جوینز و همکاران (2003) عقیده دارند توانایی خرید پس از رویت پیام، یک مزیت روشن و واضح می باشد که اینترنت بر کانال­های بازاریابی دیگر دارد. به گفته آنها اینترنت تمام فرایند خرید را در یک رسانه منفرد که به راحتی قابل دسترس می باشد، فراهم آورده می باشد و مشتریان قادرند محصولات را ببینند و فوراً آن را بخرند. این برای بازاریابان بدین معناست که کمپین­های آنلاین پتانسیل دستیابی سریع به اهداف و همچنین قابلیت ردیابی دارند که می­تواند به بازاریابان بینش بهتری در مورد تأثیرگذاری بدهند.

     

    با ایجاد تکنولوژی جدید، استراتژی­های بازاریابی نیز تغییر یافته­اند. در حال حاضر برقراری ارتباط با مشتریان و ارائه خدمات و محصولات به آنان و یافتن مشتریان جدید، از سهولت بیشتری برای شرکتها برخوردار می باشد. یکی از این تغییرات چشمگیر در حوزه تکنولوژی، ظهور و گسترش اینترنت می­باشد که بدون شک میلیون­ها کاربر از سراسر جهان را مجذوب خود نموده می باشد (کاتلر و همکاران، 2010). موج دوم این پدیده، مربوط به وب[3]2 می­باشد. وب2 امکانات بیشتری را برای برقراری ارتباط با مصرف­کنندگان در سراسر جهان از طریق بلاگها[4]، ویدئو بلاگها[5]، شبکه­های اجتماعی و سایر کانالهای ارتباطی، فراهم نمود. در قرن اخیر، بازاریابی اینترنتی تبدیل به یکی از پرکاربردترین استراتژی های بازاریابی شده می باشد (بیویلیان و تیگر، 2013).

    در بین روش­های مختلف بازاریابی اینترنتی، تبلیغات اینترنتی یکی از مواردی می باشد که بیشترین کاربرد و بهره گیری را داراست (کاتلر و همکاران، 2010). براساس تحقیقات هارکر[6](2008)، عبارت “تبلیغات اینترنتی” یا “تبلیغات آنلاین” به مفهوم هر نوع از قالبهای تجاری در دسترس در فضای مجازی می باشد که قابل ارائه توسط هر کانال و در هر شکلی می­باشد و برای اطلاع رسانی به مشتریان در مورد محصولات و خدمات، طراحی شده می باشد.

    بسیاری از مقالات، مجلات و روزنامه­ها واژه تبلیغات اینترنتی و بازاریابی اینترنتی را به جای هم بهره گیری می­کنند. از نظر آنها بازاریابی اینترنتی و تبلیغات اینترنتی تفاوتی با هم ندارند، اما حقیقت این می باشد که بازاریابی آنلاین، شکل­های بسیار زیادی دارد و تبلیغات، به عنوان جزئی از بازاریابی می باشد. مفهوم بازاریابی اینترنتی، بسیار مشابه با مفاهیمی مانند بازاریابی دیجیتال، بازاریابی تعاملی، بازاریابی یک به یک و بازاریابی الکترونیکی می­باشد. بازاریابی اینترنتی، فرآیند ایجاد و حفظ ارتباط با مشتری به وسیله فعالیت اینترنتی به مقصود تسهیل، تبادل ایده­ها، نظرات، محصولات و خدمات می باشد که هدف خریدار و فروشنده را برآورده می­سازد (ایمبر و همکاران[7]، 2000).

    تبلیغات، طی گذر زمان تغییرات زیادی داشته و متناسب با پیشرفت­های هر دوره، ویژگی­های خاص خود را داراست (سلیمانی بشلی، 1388). هر دو رسانه سنتی و جدید به درآمد تبلیغاتی برای ادامه فعالیت، بازگشت سرمایه و کسب سود احتیاج دارند (متیو و همکاران، 2013). در حال حاضر حجم بالایی از تبلیغات، به ویژه از طریق اینترنت مورد بهره گیری قرار می­گیرد (سلیمانی بشلی، 1388). توسعه و پیشرفت وب 2، محیطی را برای تبلیغ کنندگان فراهم نموده می باشد تا بتوانند کالاها و خدمات خود را به مصرف­کنندگان سراسر جهان معرفی و عرضه نمایند. ماهیت تعاملی[8] اینترنت، این امکان را به کاربران خود داده می باشد تا در شکل و قالب اطلاعات ارسالی، مشارکت نمایند و همچنین آنها را تغییر دهند (متیو و همکاران، 2013).

    بلچ و بلچ (2001)، اینترنت را به عنوان یک رسانه تبلیغاتی معرفی نمودند، براساس دیدگاه آنان، تبلیغات اینترنتی در اشکال متنوعی شامل بنر[9]، حامیان مالی[10]، پاپ آپ[11]، درون شبکه­ای[12]، تکنولوژی فشار یا لینکها[13]، هستند. بارن[14] (2004)، تبلیغات اینترنتی را به عنوان تبلیغات فضای مجازی، شامل درون شبکه­ای، پاپ اوت[15]، کلیدواژه[16]، تبلیغات متنی[17] و تبلیغات بر روی بازی­های آنی[18] می­داند.

    ویوان (1999)، اظهار می­دارد که وب، شامل تبلیغات می باشد. در بسیاری از سایتها، تبلیغات مانند تبلیغات سنتی می باشد که سبب ترفیع کالا و خدمات شده و مشتریان بالقوه را به سمت اطلاعات بیشتر یا مکانی برای خرید هدایت می­کند. گردون و همکاران[19](1997)، اظهار می­دارند که تبلیغات در محیط وب می­تواند به عنوان یک قرارداد اجتماعی بین تبلیغ­کننده و کاربران اینترنتی مطرح گردد.

    کامبرد و همکاران[20] (2001)، اظهار می­دارند که اینترنت و سایر تکنولوژی­های تعاملی این امکان را فراهم نموده می باشد تا بتوان تبلیغاتی بسیار هدفمند اما بسیار شخصی را ایجاد نمود، در واقع تبلیغات، تجربه­ای می باشد که در آن مصرف­کنندگان هم مشارکت کرده و هم درگیر تبلیغات می­باشند. روجر و تورسون[21](2000)، تصریح می­کنند که آن چیز که که در مورد تبلیغات سنتی می­دانیم به تبلیغات اینترنتی نیز مربوط می گردد، پیچیدگی افزوده شده در زمینه تعامل و نزدیکی بیشتر به واقعیت از طریق وب، ویژگی­ها و خصوصیات افزوده شده به ساختار و عملکرد، جزو مواردی می باشد که در محیط وب بسیار مورد نیاز می باشد. دکافی[22] (1996)، معتقد می باشد که تبلیغات وب از قالبهای تجاری غیرشخصی به پشتوانه حامیان مالی، که برای کاربران طراحی شده می باشد و توسط صدا، تصویر و پرینت قابل دسترسی می باشد، تشکیل شده می باشد.

    تبلیغات اینترنتی را می توان از دو دیدگاه کلان مطالعه نمود: 1- تبلیغات اینترنتی به عنوان یک مدل درآمدی: در این دیدگاه تبلیغات اینترنتی یک نوع مدل درآمدی تلقی می­گردد. این دیدگاه در مورد شرکتهایی صادق می باشد که با دریافت پول اقدام به تبلیغات اینترنتی می­نمایند. 2- تبلیغات اینترنتی به عنوان یک مدل هزینه­ای: در این دیدگاه تبلیغات اینترنتی به عنوان هزینه تلقی می­گردد. این دیدگاه در مورد شرکتهایی صادق می باشد که با پرداخت مبالغی، اقدام به تبلیغ کالاها و خدمات خود از طریق شرکتهای تبلیغاتی می کنند. تفاوت مهم بین این دو دیدگاه آن می باشد که درآمد اصلی شرکتهای تبلیغاتی اینترنتی از طریق تبلیغات حاصل می گردد در حالی که درآمد اصلی شرکتهایی که برای تبلیغات محصولات و خدمات خود به شرکتهای تبلیغاتی مبالغی می­پردازند از طریق فروش کالاها و خدمات حاصل می گردد (روستا و همکاران، 1388).

    همچنین پیش بینی شده می باشد که سرعت بهره گیری از تبلیغات اینترنتی، به دلیل این که مشتریان وقت بیشتری را به صورت بر خط بر روی رایانه­های شخصی­شان صرف کرده و ابزارهای دیگری همچون موبایل و تلویزیون که امکان اتصال به وب را دارا هستند در اختیار دارند، افزایش می­یابد (ایوانس[23]، 2008). پس تبلیغات به سرعت از پراکنده بودن بر روی تلویزیون و روش­های دیگر به سمت وب سایت­های برخط و موتورهای جستجو حرکت کرده می باشد (کاتی[24]، 2010).

    تبلیغ آنلاین هم برای ارتباط پیام­های شرکت و هم در تقویت ارزش ویژه برند اثرگذار می باشد (برگستروم[25]، 2000). علاوه بر مزایای ذکر گردیده، تبلیغ در اینترنت مزایای دیگری دارد که سبب علاقمندی مدیران بازاریابی به آن شده می باشد. این مزایا عبارتند از : دسترسی ارزان به اینترنت، دسترسی جهانی و شبانه روزی، ایجاد یک پیوند مستقیم به لیست محصولات، ارسال و به روز رسانی آسان مطالب، قابلیت بالا یا اندازه­گیری و ردیابی اثربخشی. در اولین سال­های تبلیغات اینترنتی، مشهورترین و کاربردی­ترین شکل تبلیغ بنر بوده اما امروزه با گسترش اینترنت و افزایش توانایی متخصصان اشکال دیگری از تبلیغات اینترنتی نظیر فعالیت­های حمایتی از رویدادها، بازاریابی ولوله­ای، بازاریابی ویروسی، تبلیغات ویروسی و غیره پدیدار شده اند (کاتی، 2010).

    [1]. Yoon & Kim

    [2]. Sheth & Sharma

    [3]. Web 2.0

    [4]. Blogs

    [5]. Video blogs

    [6]. Harker

    [7]. Imber, et al .

    [8]. Interactive nature

    [9]. Banner

    [10]. Sponsorships

    [11]. Pop up

    [12]. Interstitials

    [13]. Push technologies or links

    [14]. Baran

    [15]. Pop out

    [16]. Targeted keyword

    [17]. Text ad

    [18]. Advergames

    [19]. Gordon, et al.

    [20]. Combard, et al.

    [21]. Rodgers & Thorson

    [22]. Ducoffee

    [23]. Evanse

    [24]. Kutty

    [25]. Brogstrom

    برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید